تاريخ : دوشنبه بیست و دوم خرداد 1391 | 17:6 | نویسنده : گلچین جاویددوست

جیوتو یا جُتو یا جوتو Giotto: نام کاملش " آمبر وجو دی بُندُنه" است

از معروفترین نقاشان دوره ی رنسانس اغازین میباشد(1266-1337)

او با برون نگری خود پایه گذار علم شد


نقاش و معمار ایتالیایی است

اهل فلورانس و وی را پدیده ی هنر تصویری غرب مینامند

نام اصلیش جوتو بوندی میباشد

به سبب دستاوردهایش در طبیعتگرایی، مهمترین آغاز کننده ی هنر اروپایی شناخته می شود او از نخستین پایه گذاران مکتب فلورانس نیز به شمار می آید

بانی تجربه های بصری به وسیله ی مشاهده است

کار او انقلابی بو که باعث شد نقاشی بیزانس از بین برود و هنر با پایه ی ناتورالیستی اغاز شود

وباعث ختم هنر قرون وسطی گشت

وی فضای طبیعی را در اثارش بازسازی کرد

تاکید وی بر (جسم -حجم -بعد) است

اثارش به مجسمه سازی شبیه است

جوتو به هنر نقاشی که در ایتالیا به دلیل کشمکشهای متعدد به راه زوال افتاده بود روح تازه دمید. او همواره از طبیعت اقتباس می کرد. پس شایسته است که او را شاگرد طبیعت بخوانیم.

هماهنگی میان موضوع روایت و ترکیب بندی اثر اولین بار در اثار جیوتو به چشم خورد

شیوه ی کار جیوتو یعنی ساختن صحنه ی روایتی مثل یک درام در سراسر دوره رنسانس رشد یافت و تا دوران های بعد ادامه پیدا کرد.

اثارش:مریم نشسته برتخت

زاری بر جسد مسیح

رویای یواخیم

ظهور در ارال

ازمایش با اتش

مرگ سان فراسیس

چنینو چنینی درباره جوتو می گوید: او نقاشی را از یونانی به لاتین ترجمه کرده است.

خلاصه ای از زندگی هنری جیوتو:

وی مجسمه ساز نيز بوده و در جواني شيوة نقاشي آبرنگ

 

و موزائيك كاري را ياد مي گيرد او به رم مي رود و با هنرمندان و

 

آثار رم آشنا مي شود در ضمن سفرهايش با دانته آشنا مي شود و

 

دانته در خيلي از آثارش نام او را مي آورد. آثار زيادي از او

 

باقي نمانده ولي صفحه هايي از زندگي فرانسيس وجود دارد كه ما

 

او مي زيسته و نيز حدود 37 صفحه از زندگي حضرت مريم از او

 

باقي مانده است مكانهايي كه اين آثار در آن نگهداري مي شود

 

كليساي آسيس است . و نقاشي زندگي حضرت مريم در نمازخانة

 

پادوا چهرةدانته ،خيانت يهودا به تصوير در مي آورد اثر اين

 

هنرمند در هنر قرن پانزدهم تاثير دارد.


فرانسواكي بوده كه درجنگهاي صليبي شركت كرده و طرفدار محرومين بوده و در مقابل

 

كليسا قرار داشته و در قرن بعد يعني در قرن 15 طرفداران وي مكتب

 

هنري از فلورانس بجاي ديگري مي روند نقاشيهاي وی بيشتر

 

ديواري است .نقاشيهاي جوتو نسبت به گذشته داراي تحولاتي بود و

 

ان حالت شمائل نگاري جاي خود را به انسان نگاري داد جوتو از

 

سبك دورة بيزانس دور شد و چون خودش معمار بود و همچنين

 

مجسمه ساز در نقاشيهاي خودش طرحهاي معماري را بخوبي نشان

 

مي دهد او طبيعت گراست چون در آثارش نقاشيهاي طبيعي دارد .

 

 

نوآوري هاي او:

1- نسبت به گذشته نور را در نقاشي مي آورد

 

2- نقاشيهاي سه بعدي بوجود مي آورد نقاشيها بصورت سايه

 

درشت نشان مي دهد

سبك بيزانو از طريق مكتب وي

 

تداوم پيدا كرد آثار او بوسيلة شاگردانش و طرفدارانش دنبال

 

شد و اين سبك در آثار قرون بعد و شكل دادن به هنر انسانگرا تاثير

 

بسزايي داشت كادي از شاگردان او بود كه آكادمي جوتو را بنياد

 

نهاد .

 

آثارش: حضرت مریم وکودک برتخت نشسته/کلیسای اونیسانتی.فلورانس.لعاب رنگ روی قاببند چوبی

قیام لعازر/نقاشی دیواری، نماز خانه آرنا ،پادوآ

سوگواری/ نقاشی دیواری، نماز خانه آرنا ،پادوآ



اصل نقاشي هاي ديواري جيوتو (1266 تا 1337) بر سطح ديوارهاي كليساي شهر آسيزي كه مقبره سي فرانچسكو (1181 تا 1226) را در خود جاي داده كشيده شده اند.
اين نقاشي ها به نام داستانهاي فرانچسكن راوي زندگي سن فرانچسكو آسيزي هستند.
در نمايشگاه كليساي دانشگاه سوربن پاريس 28 عكس عظيم كه در مجموع 2 متر و 40 سانتي متر ارتفاع و 62 متر طول دارند بر ديوارهاي كليساي سوربن به نمايش درآمده اند.<.br> اين عكس ها كه در كليساي سوربن در معرض نمايش قرار گرفته اند توسط آنتونيو كواترونه قبل از زلزله سال 1997 تهيه شده اند كه در جريان آن نقاشي هاي ديواري جيوتو آسيب فراواني ديدند.

















یک کشف در اثار جیوتو (جدید):

رویترز : مسئولین کلیسا در روز یکشنبه اظهار داشتند، باستان شناسان تصویر محو شده یک شیطان را در مشهورترین نگاره گچی ساخته شده توسط جیوتو در باسیلیکا واقع در خیابان فرانسیس منطقه Assisi یافتند.
این نگاره گچی تصویر بیستم از منظره چرخه زندگی و مرگ خیابان فرانسیس است که در قرن سیزدهم توسط جیوتو به تصویر کشیده شد. نقش شیطان بصورت محو روی ابرهای به تصویر کشیده شده در بالای نگاره کشف شده است.
این کشف توسط کارشناس تاریخ هنری ایتالیا چیارا فروگون صورت گرفت. نقش شیطان در نگاره شرح واقعه مرگ خیابان فرانسیس، به شکل یک نیمرخ صورت با بینی کج و لبخند موذیانه و شاخ تیره محو شده در میان ابرها قابل رویت بود.

A detail of a fresco by Giotto is seen in the Basilica of St Francis in Assisi

این اثر از صحن باسیلیکا به سختی قابل رویت است اما با عکسبرداری کلوز آپ بطور واضح نمایان خواهد شد.
سرجیو فوستی، رئیس بخش مرمت و بازسازی باسیلیکا گفت: جیوتو احتمالاً هرگز نمی خواسته که نگاره این شیطان بخش اصلی فرسکو باشد و ممکن است برای جلب توجه نقش آنرا در میان ابرها کشیده است.
فوستی روی سایت رسمی خود اظهار داشت: شاید این استاد بطرز ماهرانه ای و از روی غرض ورزی شخصی، پورتره کسی را که می شناخته بصورت شیطان در این نگاره مجسم ساخته است.

آثار هنری باسیلیکا واقع در یک صومعه در منطقه ای که خیابان فرانسیس مدفون شده، پس از زمین لرزه شدید سال ۱۹۹۷ به شدت تخریب شدند و برای آخرین مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند






  • دنیای اس ام اس
  • تکاب بلاگ